Selasa, 11 Ogos 2015

Respect have to be earn

Sukar untuk mengaplikasi 'unconditional respect' pada suami. Seriously amat sukar. I'm still learning. And its hard n getting harder each day.

Memetik dari blog Safiya berkenaan issue respect between husband n wife:

'Yes we have to respect husband unconditionally.. Sebab dia ketua dalam keluarga… Dia korbankan tenaga dan harta dia untuk sara keluarga… But then nowadays… Wife also korbankan tenaga keperempuanan cari rezeki.. .Bayar living cost together..semua bayar nak bahagi 2…..kerja-kerja rumah pon kena buat… No difference..'

Yeah.. kita ni si isteri, pelbagai alasan lah kita taburkan untuk menyatakan kesukaran nak menghormati suami sehabis hormat seperti kita menghormati ibu bapa kita.. seriously ramai je yang sukar nak angkat level hormat suami at par dengan hormat ibu dan bapa.. tapi itu semua tuntutan Allah.. Allah telah menetapkan bahawa, suami WAJIB dihormati no matter what!

Allah beratnya la tajuk ni.. better aku kopi pes jek kan ape yang sis Safiya telah kupaskan:

Kenapa kena hormat suami?

Saya fikir gini.. (supaya boleh make the struggle much easier)… yang suruh kita hormat suami tu ialah Allah… jadi kita buat bukan bukan semata sebab kita rasa suami tu layak dihormati  tapi buat tu just semata mata sebab Allah suruh, … hakikatnya yang diingini itu ialah redha Allah and bila struggle nak hormatkan suami tu kerana Allah…  Allah yang akan beri kebaikan yang banyak …melalui suami kita…  Percayalah…
Jangan kita jadi manusia yang cuma harapkan kebaikan dari manusia lain termasuklah suami… kerana bukan suami yang sebenarnya beri kita kebaikan tapi Allah lah yang sebenarnya beri kita kebaikan,  apabila kita patuh pada perintah Allah..  saya perlu sentiasa ingatkan diri saya supaya merasakan sesuatu itu adalah dari Allah… bukan nampak manusia semata..

Cara berfikir amat mempengaruhichange-the-way-you-look-at-things

Kena fikir gini…  “Saya hormat ni bukan sebab suami saya gini gini… Tapi semata mata sebab Allah suruh” .. Suami layak tak layak dihormati, itu cerita lain… Cuba buat dulu, anda tentu akan rasa perubahan..  Allah mampu ubah dan lembutkan hati seorang suami… kerana dia juga hamba Allah yang setiap sesuatu yang ada padanya milik Allah jua.
SubhanaAllah.. Moga Allah bagi kekuatan kepada kita, wanita, yang diuji dengan ujian kecil seperti ini. SubhanaAllah.. sesungguhnya Syurga Allah itu luas untuk kita para isteri dan ibu.. Moga kita dipilih untuk menjadi insan yang terawal memenuhi Syurga dari mana-mana pintu yang dikehendakiNya.. 

Nota cinta:
Ayah Naufal, mummy minta maaf untuk segalanya. Halalkan segalanya. Tegurlah sekiranya mummy kembali membuat salah dan dosa. InsyaAllah, I love U bukan atas tiket diri by dan siapa by, tapi kerana Allah. Mengejar redha Allah itu paling indah. I'm still learning dan harap by sentiasa membantu tanpa jemu. 

2 ulasan:

  1. thanks coz sharing this...its worth reading...

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks for reading.. sama2 kita perbaiki mana yg kurang

      Padam

Related Posts with Thumbnails