Jumaat, 3 Mac 2017

Bersangka baik dengan Allah

Dulu kekecik, masa skolah agama.. masa usrah.. bila smp bab ni rasa senang je rasa lojik jek rasa possible jek nak bersangka baik.. rasa tak possible jek nak salahkan Allah dari mana mana segi..

Ialah, kita kan muslim dilahirkan Islam, percaya pada Allah, beriman dengan kesemua rukun iman, rukun iman paling mudah, percaya pada qada' dan qadar.. simple.. dulu rasa ini semua simple je nak buat..

Tapi sekarang bile dah diuji dengan ujian yg kita rasakan amatlah berat masyaAllah.. satu satu topik keimanan, satu-satu topik bersangka baik dengan Allah.. satu-satu teruji terpraktikal.. barulah digunapakai dan dirombak2 dengan bersungguh2.. dulu yg rasa senang, yg rasa simple sekarang Ya Allah apa berat sgt ujian ni.. aku manusia biase je.. tak mampu nak hadap..

ini lah.. inikalilah.. masa inilah.. keimanan kita yg sebenar2nya di uji.. di nilai dan di analisa..

kan banyak je ayat2 al-quran yang Allah berwahyu berkenaan keimanan dan ujian.. adakah kamu merasa kamu telah beriman tetapi kamu belum di uji? haa camtu..

[29:2] Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?
[29:3] Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.


...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails