Sabtu, 21 Julai 2012

Dilema beras..

masalah besar dalam idop sakng ialah nak beli beras berape Kg utk stock kat umah..

kalo beli yg 5 kilo.. alamat nye banyak ler kutu beras membiak.. mcm last month bejaya jadik penternak kutu beras berjaya.. kalo kutu beras tu leh bwat jual.. kompom makcik kayo..

skang ni dah 2-3 kalik beli beras 1 Kg.. cepat le plak abes nye kalo 1 Kg nih.. pastu kalo beli 5 kalik = 5 Kg dengan harga yang lebih mahal.. adoi.. tak dapek nak menjimatkan barang dapo kalo gini.. Somi tak sayang kalo tak pandai jimat duit belanje woo.. bahaya2.. haha

tapi same jek citer nye kalo beli 5 Kg pastu jadik pusat ternak kutu beras pastu aku buang jugak bile dah tak leh tahan ngan populasi kutu beras yg terlalu bnyk tuh.

hurm sgt dilema..

sebagai surirumah bekerjaya nih, kita tatau bile hari2, waktu2 yang kita rajin masak bile nye yang tak.. slalu nye dah semangat2 beli bahan2 masak pastu takde pon nak masak minggu tu.. abes laa layu sume sayur2an dan cili2 padi sume tu lam peti ais.. pening makcik ha..

ade tak org nak share beli beras 5 kali bahagi 2?? jom.. murah sikit dan tak sempat harapnye kutu beras nak membiak.. hohoho


9 ulasan:

  1. kwn aku ckp bekas beras tu jgn letak direct atas lantai, cam skang aku msh bereksperimen, aku letak atas kabinet. so far tade kutu lagi. then aku bli beras timbang jew, 2kilo. xtau la kurang khasiat ke apa. sama je aku rasa, murah pun lg murah.sekian. teka sape aku?

    ada kwn aku lain ckp letak cili kering, tp aku dh buat lama xhilang kutu do.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ssh nye nk teka sape sbb aku xpenah g selongkar dapo umah org tgk beras die..haha

      Padam
  2. cili jgn buang tangkai buh lam beg ziplock tu. simpan lam peti. org ckp sebln tahan. bawang merah tu kupas tp jgn basuh. simpan lam tepi. ntah btul ntah tidak. baca jew lum praktik lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penah baca jugak tp lepas beras dh jadik kutu..takat beras 1kg xsmpt lg nk wat esperimen cili

      Padam
  3. xjugak, dh jadi kutu pun xjadi lah cili tu.
    siapa kawan kau yg rajin masak dan kiut itu. rajin ke beras smpi bekutu hhahaa

    BalasPadam
  4. syu yg dirindui kah? hoh kalo aku tak teka name hang (sesiapalah kamu) mesti hang kecit ati kan.. hahaks.. biase la blog dah populer skang..

    wek!

    BalasPadam
  5. hahha pandainye lilot. bleh tarik balik psl blog populer tu

    BalasPadam
  6. aku nye beras pon camtu gak.. bli brown rice 5kg x dah rosak camtu je.. gune sket je.. kali ni aku mmg kedap letak dlm bekas yg kedap abis ar.. susah2 ko letak dlm peti ais la lot.. :D

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails